A Kormány legfrissebb rendelete a veszélyhelyzet során a felnőttképzésben folyó oktatás és szakmai vizsgáztatás biztosításának eltérő szabályairól

2020.05.13 | COVID-19, Hírek, Szakképzés

Május 11-től hatályos a Kormány 195/2020. (V. 11.) számú Korm.rendelete, amely a korábbi, a veszélyhelyzet során a felnőttképzésben folyó oktatás és szakmai vizsgáztatás biztosításának eltérő szabályairól szóló 70/2020. (III. 26.) Korm. rendeletmódosításáról szól.

A módosított rendelet szabatos elnevezése „az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömegesmegbetegedést okozó humánjárványmegelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárokegészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzetsorán a felnőttképzésben folyó oktatás és szakmai vizsgáztatásbiztosításának eltérő szabályairól szóló 70/2020. (III. 26.) Korm.rendelet” (a továbbiakban: R.).

Az új Korm. rendeletben foglalt módosítás alapján a R. 1. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:

„1. A felnőttképzés megszervezésének sajátos szabályai a veszélyhelyzet időtartama alatt

Az új rendelet módosítja a R. 2. § 1) bekezdését akként, hogy rögzíti, hogy a R.- ben meghatározott kivétellel a veszélyhelyzet időtartama alatta képzést és a modulzáró vizsgát kizárólag

  1. a) távolléti oktatásban,
  2. b) távoktatás formájában vagy
  3. c) digitális képzésként

szervezhető meg abban az esetben is, ha azt jogszabály, támogatóiokirat, támogatási szerződés, felnőttképzésiszerződés vagy képzési program egyébként nem teszi lehetővé. Ha jogszabály, támogatói okirat, támogatási szerződés, felnőttképzési szerződés vagy képzési program a képzés vagy a modulzáró vizsga a)–c) pontban meghatározott valamelyik formáját lehetővé teszi, a képzés, illetve a modulzáró vizsga kizárólag akként szervezhető meg.

A R. 2.§ 1b.) pontja rögzíti azonban, hogy még az előzőekben meghatározott módon sem szervezhető meg a képzés, ha a képzéssel megszerzett szakképzettség, illetve szakképesítés gyakorlásához szükséges kompetencia megszerzése kizárólag személyes jelenlétet igénylőképzéssel sajátítható el, különösen, ha a szakképzettség, illetve szakképesítés gyakorlása az emberi élet és egészség tekintetébenvisszafordíthatatlan károsodáshoz vezethet. Az ilyen képzések körét a felnőttképzési államigazgatási szerv a honlapján közleményben teszi közzé.

Az R. ezen módosításokon kívül a következő kiegészül a „2. Struktúraváltó képzések támogatása” elnevezésű alcímmel.

A jogszabály ezen részében arról rendelkezik, hogy a veszélyhelyzetmunkaerőpiacot érintő hátrányos következményeinek elhárítása céljából költségvetési támogatás nyújtható az olyan képzések felnőttképzésitevékenység keretében történő megszervezéséhez és megvalósításához, valamint az azokban való részvételhez, amelyek a munkavállalók és azálláskeresők számára új kompetenciák megszerzését biztosítják, munkaerőpiaci szempontból azok megszervezéséhez és megvalósításához kiemelt közérdek fűződik, és hosszú távon hozzájárulnak Magyarországgazdasági növekedéséhez.

Az ezen meghatározott célnak megfelelő tanulási eredmények meghatározását és az azok megszerzéséhez szükséges tudás átadásához szükséges képzések megszervezésének és megvalósításának követelményeit a költségvetési támogatást biztosító felhívás a miniszter által meghatározottak szerint tartalmazza.

Az e § szerinti képzés és az ahhoz előfeltételként kapcsolódó másképzés az Fktv.- nek a szakképzésről szóló2019. évi LXXX. törvény hatálybalépésével összefüggő módosító és hatályon kívül helyező rendelkezésekről szóló2019. évi CXII. törvénnyel megállapított rendelkezései szerintifelnőttképzési tevékenység keretében szervezhető és valósítható meg azzal, hogy

  1. a) a veszélyhelyzet megszűnéséig a felnőttképzési tevékenység bejelentés és engedély nélkül folytatható azzal, hogy a felnőttképzési államigazgatási szerv a felnőttképzőt a veszélyhelyzet megszűnését követően az Fktv.- ban meghatározott eljárásban veszi a felnőttképzők nyilvántartásába,
  2. b) a képzési program felnőttképzési szakértő általi előzetes minősítése helyett a költségvetési támogatást biztosító miniszeri felhívásban meghatározottak szerinti követelmények vizsgálata keretében kell megállapítani azt, hogy a képzési program megfelel a jogszabályoknak és az abban meghatározott tartalommal, feltételekkel és módon megszerezhetők a képzési programban megjelölt kompetenciák,
  3. c) a felnőttképző az Fktv. 15. §-a szerinti adatszolgáltatásikötelezettségének a veszélyhelyzet megszűnését követő60 napon belül tesz eleget,
  4. d) a felnőttképzőnek vagyoni biztosítékkal és minőségirányításirendszerrel a veszélyhelyzet időtartama alatt nem kell rendelkeznie.

A struktúraváltó képzés keretében történő szolgáltatásnyújtás és az ahhoz szorosan kapcsolódó termékértékesítés az általános forgalmi adóról szóló törvény szerinti egyéb oktatás és képzésnek minősül és mentes az általánosforgalmi adó alól.

Ha a költségvetési támogatás feltétele, hogy a képzésben részt vevőszemély a felnőttképző által egy vállalkozásrészére foglalkoztatási céllal kiközvetítésre kerüljön, a felnőttképző részére kifizetett képzési díj a képzésben résztvevő személyt foglalkoztató vállalkozás részére nyújtott, az Európai Unió működéséről szóló Szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, és a 2014- 2020 programozási időszakra rendelt forrásokfelhasználására vonatkozó uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatási szabályokról szóló 255/2014. (X. 10.) Korm. rendelet 41/A. vagy 46. alcíme szerint nyújtható.

A R. rögzíti továbbá a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében a veszélyhelyzet okán felvehető hallgatói hitelről szóló 96/2020.(IV. 10.)Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti hallgatói hitel (a továbbiakban: átmeneti képzési hitel) igénybevételének szabályait is.

A R. szerint átmeneti képzési hitelre az jogosult, aki

  1. a) a struktúraváltó (R. 5/A. szerinti) képzést megszervező és megvalósító felnőttképzővel a képzéshez kapcsolódóan megkötött felnőttképzési szerződés alapján létrejöttfelnőttképzési jogviszonnyal rendelkezik, továbbá
  2. b) megfelel az R1. 1. (2) bekezdésében és a hallgatói hitelrendszerről szóló 1/2012. (I. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Diákhitel rendelet) 3. § (3) és (4) bekezdésébenmeghatározott feltételeknek.

Az átmeneti képzési hitel tekintetében

  1. a) a felnőttképzési jogviszony fennállását a felnőttképző általkiállított jogviszonyigazolással, az átmenetiképzési hitelre való jogosultság egyéb feltételeit a Diákhitel szervezetüzletszabályzatában meghatározott módon kell igazolni,
  2. b) az átmeneti képzési hitel igénylésére, folyósítására, előtörlesztésére, megszűnésére, a hiteltartozásra igényelhető gyermektámogatásra, a hitelszerződés felmondására, a felmondott hitelszerződésből eredő követelés behajtására a Diákhitel rendelet

2.-nek a nyelvtanulási hallgatói hitelre vonatkozó, a 2020. január 1-jénhatályos szabályait a Diákhitel szervezet üzletszabályzatában meghatározottak szerint kell alkalmazni.

A R. végül rögzíti, hogy az átmeneti képzési hitel a Diákhitel rendelet szerinti hallgatói hitelnek minősül.

Magyar Közlöny 2020. évi 105. szám

Share This