Az Egyesült Királyság Kormánya rövid összefoglalót állított össze az Európai Unió (EU) és Nagy-Britannia (Anglia, Skócia és Wales) között árukat szállító fuvarozókkal vagy szállítmányozókkal szemben támasztott újonnan életbe lépő követelményekkel kapcsolatban.

A változásokra való felkészülés érdekében a következő pontokról olvashat lentebb:

  • Fontos frissítés az Írország szigetéről Nagy-Britanniába (N.Br.) szállított árukra vonatkozó teljes vámellenőrzéssel kapcsolatban
  • Azonnali intézkedések, ha 2022. január 1-je után szállít árukat
  • Változások az áruk EU-ból N.Br-ba történő exportjának a módjában
  • Kettős fuvarozási helykód (FLC) használata Doverből ill. az Eurotunnelből kilépő áruk esetében
  • A belső határellenőrzési létesítmény (IBF) igénybevételére vonatkozó új jogszabályok
  • A HGV tehergépjárművek úthasználati díj – további meghosszabbítás
  • Hol juthat további információkhoz?

Fontos frissítés az Ír-szigetről Nagy-Britanniába szállított árukra vonatkozó teljes vámellenőrzéssel kapcsolatban

December 15-én az Egyesült Királyság kormánya bejelentette, hogy 2022. január 1-jétől az Ír-szigetről Nagy-Britanniába szállított árukra továbbra is a jelenlegi behozatali szabályok vonatkoznak, míg az Észak-Írországról szóló egyezménnyel kapcsolatos tárgyalások folyamatban vannak. Ez nem érinti a Nagy-Britanniából Írországba exportált árukat.

Ha valamely cég nem ellenőrzött árukat importál Írországból Nagy-Britanniába vagy Észak-Írországból Nagy-Britanniába Írországon keresztül, akkor 175 nappal késleltetheti a vámáru-nyilatkozat megtételét, feltéve, hogy a behozatal időpontjában Ön ezt bejegyzi a nyilatkozattevő nyilvántartásába.

Az Észak-Írországból Nagy-Britanniába közvetlenül áthozott áruk továbbra is korlátlan hozzáférést élveznek, kivéve, ha különleges vámeljárás keretében kerülnek szállításra. További információk a különleges eljárásokrólaz on GOV.UK. web-oldalon találhatók

Ez azt jelenti, hogy a terveknek megfelelően 2022. január 1-jén teljes vámellenőrzéseket vezetnek be az EU és Nagy-Britannia között mozgó árukra vonatkozóan, kivéve az Írországból behozott árukat.

Az EU és Észak-Írország között mozgó árukra továbbra is az Észak-Írországról szóló egyezményben foglalt jelenlegi rendelkezéseket kell alkalmazni.

Azonnali intézkedések, ha 2022. január 1-je után szállít árukat

 

A kormányzati ügyfélkapu felhasználói azonosítójának és jelszavának létrehozása általában körülbelül öt percet vesz igénybe, de fiókja hitelesítése akár két napot is igénybe vehet.

A GB-val kezdődő EORI-szám igénylése általában öt percet vesz igénybe, és 48 órán belül kell generálni. Néha további ellenőrzésekre is szükség lehet, mielőtt megkapja az EORI-számot, és ez körülbelül öt napot vehet igénybe.

Miután megkapta a kormányzati ügyfélkapu felhasználói azonosítóját és jelszavát, valamint a GB-vel kezdődő EORI-számot, kevesebb, mint öt perc alatt elvégezheti a GVMS-re történő regisztrációját. GVMS-hozzáférése általában két órán belül elérhető.

Ne feledje, GVMS-ét úgy is beállíthatja, hogy több felhasználó számára is elérhető legyen.

A regisztráció ütemezésével kapcsolatos további információkért tekintse meg a GVMS regisztráció menete (kifejezetten nem egyesült királyságbeli fuvarozókra vonatkozó) webináriumunkat

A GVMS az ideiglenes tárolási modell alkalmazásával a határátkelőhelyeken mind a kísérő, mind a kísérő nélküli áruk esetében használható előzetes árunyilatkozatokkal együtt. Az ideiglenes tárolási modell lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy áruikat a behozatali nyilatkozat megtétele előtt akár 90 napig a létesítményben tárolják, amíg készen nem állnak az áruk vámeljárás alá vonására. Az áruk a 90 napon belül bármikor bejelenthetők, ha a kereskedő így dönt, a vámáru-nyilatkozatot az áruknak a létesítménybe érkezése előtt is kirakodhatják.
Még a határ elérése előtt gondoskodjon a személyére és a szállított árukra vonatkozó megfelelő dokumentumok beszerzéséről.

  • Ha 2022. január 1-jétől nem rendelkezik a megfelelő személyazonosító okmánnyal és a szükséges papírokkal, nem szállhat fel a kompra vagy a vonatra. Fel kell készülnie, különben áruival együtt visszafordítják. Kétség esetén nézze át az ellenőrzőlistát azokról a dokumentumokról, amelyekre szüksége van.
  • Szerezzen be Árumozgási Referenciát (GMR)

A fuvarozási vállalatoknak GVMS-t kell használniuk a több vámáru-nyilatkozattal rendelkező rakományokra vonatkozó GMR létrehozásához. A GMR egy egyedi hivatkozási szám, amely összekapcsolja a több előre megadott nyilatkozattételi referenciát,

Minden, a 2021. december 31-én 23 óra 59 perc (GMT) után megkezdett, N.Br-ból az EU-ba vagy az EU-ból N.Br-ba irányuló mozgásnak GMR-rel kell rendelkeznie. Enélkül a járművezetők nem tudnak majd felszállni a kompra vagy a vonatra, és a kikötőben késedelmet fognak szenvedni, vagy visszafordítják őket. A korai felkészülés érdekében 2021. december 29-től az importálni vagy exportálni kívánt árukra vonatkozó GMR-t hozhat létre.

A járművet vagy pótkocsit szállító vagy azt birtokló személynek (általában a járművezetőnek) jogi kötelezettsége, hogy birtokában legyen annak a bizonyítékával, hogy előre benyújtott vámáru-nyilatkozattal rendelkezik az általa szállított valamennyi áru tekintetében. Ez teljesül, ha magánál tart egy GMR-t – ne feledje, hogy járművenként csak egy GMR hozható létre.

Általában az áruk szállításáért felelős fuvarozó hozza létre a GMR-t, de megteheti ezt egy vámügynök, szállítmányozó vagy más harmadik fél is. A referenciát a fuvarozó iroda vagy a szakértő telefonszámával együtt át kell adni a járművezetőnek, ha bármilyen segítségre lenne szüksége.

Ne feledje, ha üres rakományokra vonatkozó kilépési gyűjtő vámáru-nyilatkozatot tölt ki, továbbra is szüksége van GMR-re.

Azt, hogy hogyan szerezhet be GMR-t, megtudhatja a gov.uk/guidance/get-a-goods-movement-reference web-oldalon.

További segítségért nézze meg a GVMS webinárium-felvételünket a YouTube-on

A gyűjtőszállítmány az, amikor különböző típusú áruk vegyes rakományát egyetlen szállítmányban, vagy különböző importőrök szállítmányait egyetlen járműben szállítják. Ha Ön vagy a járművezető ellenőrzi a GMR-t, és a gyűjtőszállítmány igénybevételekor „Ellenőrzés szükséges” üzenetet lát, akkor előfordulhat, hogy a teljes rakományt IBF-ben kell ellenőriztetni. Ellenőrizze, hogy be kell-e jelentkeznie ellenőrzésre.

Változások az áruk N.Br-ból az EU-ba történő exportjának a módjában

  1. január 1-jétől a határátkelőhelyeken keresztül exportált árukra teljes vámellenőrzést kell végezni.

Önnek ellenőriznie kell, hogy az a vállalkozás, amelynek az áruit szállítja, a megfelelő vámáru-nyilatkozatot nyújtotta-e be. Ez vagy egy előre benyújtott exportnyilatkozat, vagy egy beérkezett exportnyilatkozat lehet – ellenőrizze, hogy mely helyeken van szükség beérkezett exportnyilatkozatra.

Azt is megtudhatja, hogy mely hivatkozási számokat kell bemutatni a határon, ha árukat exportál N.Br-ból.

Ha az árut ellenőrzésre választják ki, a legtöbb kikötő képes azt a helyszínen ellenőrizni. Dover kikötője, az Eurotunnel és Holyhead azonban előírja a járművezetőknek, hogy felkeressék valamelyik szárazföldi határátkelő létesítményt.

Kettős fuvarozási helykód (FLC) használata Doverből ill. az Eurotunnelből kilépő áruk esetében

Az importnyilatkozatok kiállításakor ellenőriznie kell, hogy az érkezési határátkelő használ-e GVMS-t. Ha esély van rá, hogy a járművezető a nyilatkozatok kiállítása után módosítja az útvonalát, javasoljuk, hogy Dover/Eurotunnel esetében a kettős fuvarozási helykódot (FLC) használja, hogy elkerülje az esetleges hibákat vagy késedelmeket.

A kiviteli nyilatkozatok kiállításakor, ha az áruk indulási helye Dover kikötője vagy az Eurotunnel, használja mindig a kettős FLC-t a GMR-rel kapcsolatos hibák elkerülése érdekében. Tegye meg most a szükséges lépéseket, és ellenőrizze a RoRo portok helykódjait a CDS-ben vagy a CHIEF-ben való használathoz.

A belső határellenőrzési létesítmény (IBF) igénybevételére vonatkozó új jogszabályok

Amikor 2022. január 1-je után árut importál, be kell tartania a HMRC utasításait azzal kapcsolatban, hogy érkezéskor ellenőriznie kell-e a rakományát.

Ha ezek az ellenőrzések nem végezhetők el a határon, a rakomány okmányellenőrzése vagy fizikai ellenőrzése céljából egy IBF-hez irányíthatják Önt. Ez jelenleg a doveri határállomásokra és a cheritoni Eurotunnel terminálra vonatkozik.

Az Árumozgási Referenciát (GMR) létrehozó személynek (általában a fuvarozónak) biztosítania kell, hogy az áru megérkezzen valamelyik IBF-hez ellenőrzés céljából, és hogy a járművezetőik tudjanak róla, ill. rendelkezzenek a szükséges eszközökkel, ha ellenőrzés szükséges.

A járművezető maga is ellenőrizheti a szállítmánya állapotát az Ellenőrizze, hogy be kell-e jelentkeznie ellenőrzésre szolgáltatással, amennyiben hozzáfér egy olyan eszközhöz, amely képes elérni az internetet, például egy mobiltelefonhoz.

A fuvarozóra és/vagy a járművezetőre akár 2500 GBP büntetés is kivethető, ha nem követi a HMRC utasításait.

Fontos, hogy megtegye a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy ellátási lánca készen álljon, és megértse, hogyan szándékozik‌‌ ‌2022 januárjától működni.

Tudjon meg többet az IBF-ek igénybevételéről, beleértve az ünnepi időszak alatti nyitvatartási időt is arra az esetre, ha felszólítják, hogy vegye igénybe.

A HGV tehergépjárművek úthasználati díj – további meghosszabbítás

A nehéz tehergépjárművekre kivetett úthasználati díjat 2020. augusztus 1-je óta felfüggesztették, és ez a felfüggesztés 2022. július 31-én járt volna le.

Tekintettel arra, hogy az Egyesült Királyság kormánya elismerte a fuvarozók kritikus szerepét az Egyesült Királyság működésének fenntartásában, valamint a Covid-19-világjárvány közúti fuvarozásra gyakorolt folyamatos hatására, az Egyesült Királyság kormánya úgy határozott, hogy 2023. július 31-ig meghosszabbítja a felfüggesztést a belföldi és nemzetközi fuvarozók további támogatása érdekében.

A fuvarozóknak addig az időpontig nem kell új illetéket vásárolniuk az Egyesült Királyságon belüli utakhoz.

Továbbra is kezelheti online a fiókadatait.

További információk

Ha további információra van szüksége az új követelményekkel kapcsolatban, a következőket teheti:

  • hívja a Vámügyi és Nemzetközi Kereskedelmi (CIT) segélyvonalunkat, amely a hét minden napján elérhető. Ügyfélszolgálatunk tanácsadói hétfőtől péntekig reggel 8 órától este 10 óráig, hétvégén pedig reggel 8 órától délután 4 óráig állnak rendelkezésedre. A 0300 322 9434-es számon léphet velük kapcsolatba. Kérdéseit elküldheti nekünk, vagy felveheti velünk a kapcsolatot webchaten keresztül.

    A CIT segélyvonal szokásos nyitvatartási ideje karácsonykor és újévkor a következő:

    • December 24-én: 8:00-22:00
    • December 25-28-ig zárva
    • December 29-31-ig: 8:00-22:00
    • Január 1-3-ig: 8:00-16:00
    • Január 4-től: rendes nyitvatartás

Munkaidőn kívüli szolgáltatás

Tisztában vagyunk vele, hogy időnként előfordulhat, hogy egy szállítmány elakad a határon, és Önnek sürgős, munkaidőn kívüli segítségre van szüksége. Az ilyen helyzetekben nyújtott támogatás érdekében a Vámügyi és Nemzetközi Kereskedelmi (CIT) segélyvonalunkon keresztül a HMRC már létrehozott egy nonstop kritikus segélyvonalat. A segélyvonal a hét minden napján, a nap 24 órájában rendelkezésre áll, a karácsonyi időszakban is.

Tanácsadóink szívesen segítenek az importálással és exportálással kapcsolatos vészhelyzeti kérdések megválaszolásában. 2022. január 1-jétől a segélyvonal az Áruszállító Járművek Mozgása Szolgálatra (GVMS) is kiterjed. Ha ezt a munkaidőn kívüli támogatást szeretné elérni, hívja a CIT segélyvonalat a 0300 322 9434-es telefonszámon, és válassza az 1. lehetőséget.

 

Az Egyesült Királyság Kormánya

Share This