Sesztina Vállalkozói Program

Hírek, Gazdaság, Hajdú-Bihar, Kamara, Területi szervezetek

NAV

A Hajdú-Bihar Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával „Sesztina Vállalkozói Program” elnevezéssel szakmai napokat indított vidéki (Debrecenen kívüli székhellyel rendelkező) mikro-, kis- és középvállalkozások tulajdonosai, vezetői számára. Az vármegyei kkv-k körében élénk érdeklődés mutatkozott a workshop jellegű, ingyenes részvételt biztosító program iránt a regisztrációs időszak alatt, így hamar összeállt a vidéki kkv-k vezetői alkotta csapat. 

A június közepéig tartó programban négy, egynapos rendezvényre kerül sor, Hajdúböszörményben, illetve Hajdúszoboszlón. A teljes rendezvénysorozaton történő részvétel során a vezetők olyan készségeket (soft skilleket) sajátíthatnak el, melyek jelentős mértékben hozzájárulnak a vállalkozásuk fenntartható működéséhez és személyes fejlődésükhöz egyaránt.

Az első alkalomra április 12-én a HBKIK Hajdúböszörményi Területi Irodájában került sor, ahol az egész napos közös szakmai munka garantálta a csoportos tanulás, a tapasztalatcsere, a tanácsadás, a hálózati működés, az üzleti fejlődés és a kapcsolatépítés eredményességét.

Hajdúböszörményben szó volt a megtartó vezető ismérveiről, arról, hogy miként érhetjük el, hogy a kollégák velünk akarjanak dolgozni és a motivációjuk fenntartható legyen, mitől függ, hogy elköteleződnek-e hozzánk a dolgozóink, valamint terítékre került az értő figyelem is, mint gyorsan megtérülő befektetés. Az már a bemutatkozásnál kiderült, hogy a 3 fős mikrovállalkozónak és a 100 fős középvállalat igazgatójának egyaránt a minőségi munkaerő megszerzése és megtartása a legfőbb gondja. Az egyik hajdúszoboszlói étterem séfje arról számolt be, hogy miközben a vendéglátásban hatalmas a fluktuáció, ő konyhafőnökként gyakran érzi úgy, hogy két tűz közé szorult: ha egy munkahelyi konfliktus során esetleg felemeli a hangját és a sértődött kolléga veszi a kalapját, másnap ő áll ott a tulajdonos irodájában a szőnyeg szélén és kényszerül a „bizonyítványt magyarázni”. A kkv-szektorban egyébként – mint többen említették – egyre általánosabb probléma a valamilyen kétkezi szakmát választók csökkenő száma, valamint a multinacionális cégek munkaerő-elszívó ereje – mondták egybehangzóan a jelenlévők.

Miről ismerszik meg a megtartó és miről a taszító vezető? Nos, míg előbbi a szaktudásával és a vezetői képességeivel is elismert tagja a munkahelyi közösségnek, utóbbi feltűnésekor a kollégák legszívesebben bebújnának az íróasztaluk alá. Számos oka lehet annak, hogy valakiről kiderül, bizony „nagy neki az a cipő”, ám ezen csak olyan munkahelyi légkörben lehet segíteni, ahol mindkét fél akarja a megoldást, és a problémához kellő nyitottsággal közelítenek. Régi igazság ugyanis, hogy lehet valaki remek asztalos, szakács vagy mérnök, nem feltétlenül válik belőle jó vezető. A jó vezetőnek kicsit pedagógusnak, pszichológusnak és tanárnak is kell lenni, ezek híján ugyanis a munka világában a konfliktuskezelés sikamlós terep, amin bizony könnyű elcsúszni. Egyetértés mutatkozott abban is, hogy míg egy visszahúzó, bizalmatlan vezető már rövid távon is gátja a cég fejlődésének, a megtartó vezető az egész kollektívának „szárnyakat ad”…

 

Petneházi Attila

Share This